ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از رهبران بزرگ ایران در تاریخ ثبت خواهد شد

خبر بد 19می به تمام دنیا رفت. در نزدیکی روستای اوزی در استان آذربایجان شرقی ایران، یکی از سه بالگرد هیئت دولتی ایران که از مذاکرات انجام شده در منطقه مرزی آذربایجان بازگشته بودند، سقوط کرد. تیم های جستجو و نجات به دلیل شرایط بد جوی و صعب العبور بودن زمین نتوانستند بلافاصله به محل حادثه برسند. متاسفانه بیستم ماه مه، مقامات ایرانی رسماً تایید کردند که رئیس جمهور ایران، اعضای هیئت همراه او و همه اعضای خدمه جان خود را از دست داده اند

خبر بد 19می به تمام دنیا رفت. در نزدیکی روستای اوزی در استان آذربایجان شرقی ایران، یکی از سه بالگرد هیئت دولتی ایران که از مذاکرات انجام شده در منطقه مرزی آذربایجان بازگشته بودند، سقوط کرد. تیم های جستجو و نجات به دلیل شرایط بد جوی و صعب العبور بودن زمین نتوانستند بلافاصله به محل حادثه برسند. متاسفانه بیستم ماه مه، مقامات ایرانی رسماً تایید کردند که رئیس جمهور ایران، اعضای هیئت همراه او و همه اعضای خدمه جان خود را از دست داده اند. مرگ دلخراش رئیس جمهور ایران در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت و خبر درگذشت وی سراسر کشور را تکان داد. او در سال 2021 ریاست جمهوری را به دست آورد. سالها مسئولیت بزرگی را در شرایط بسیار پیچیده و بحرانی برای کشوری که با اقتصاد متزلزلی که به دلیل تحریم ها و فروپاشی توافق هسته ای تشدید شده بود، بر عهده گرفت، که نویدبخش آرامش اقتصادی بود. علاوه بر این، در سال‌های 2022 تا 2023، ایران در پی مرگ مهسا امینی متهم به نقض موازین دینی و اخلاقی، تحت تأثیر اعتراضات متعددی قرار گرفت که به تشدید کارزار تجاوزکارانه با هدف بی‌ثبات کردن دولت برای مخالفان سیاسی‌اش کمک کرد. دشمنان ایران امیدوار بودند که این تظاهرات به جنگ داخلی منجر شود، اما برعکس شد. اعتراضات به اوج خود رسید، اما معترضان از حمایت گسترده مردم و نخبگان سیاسی برخوردار نشدند، بنابراین به شکست ختم شد.

رئیس جمهور ایران با سیاست محکم داخلی و خارجی توانست با برقراری روابط حسنه با همه قوا اعم از مقننه، نظامی و دینی بر این مشکلات و بسیاری دیگر از مشکلات فائق آید. علیرغم پیش‌بینی‌های اقتصادی نامطلوب و تورم بین 40 تا 50 درصد، رئیس‌جمهور ایران سیستم مالی را تثبیت کرد و مقداری ثبات را برای ریال ایران در برابر دلار و سایر ارزها ایجاد کرد. وی از ابتدای مسئولیت خود حل مشکلات شهروندان عادی را در اولویت قرار داد و با تیمی از وزرا به طور خستگی ناپذیر به استان های ایران سفر کرد تا مشکلات مغفول مانده را حل کند. او همچنین تلاش کرد تا با اطمینان از پرداخت تمام دستمزدهای معوقه کارگران، بر اختلافات صنعتی طولانی مدت بین شرکت های بزرگ ایرانی و شکایات کارگران آنها فائق آید.

رئیس جمهور فقید همکاری بسیار خوبی با ساختارهای نظامی داشت و مسائل امنیتی را در اولویت قرار داد. او بر افزایش پتانسیل فناوری هسته ای ایران و تبدیل ایران به یک کشور "آستانه هسته ای" متمرکز بود. وی از موفقیت های نظامی ایران در منطقه و همکاری با حزب الله لبنان، انصارالله یمن، کتائب حزب الله عراق و حماس فلسطین قدردانی کرد. وی از ادامه حمایت نظامی و انتقال فناوری به متحدان ایران در منطقه مانند فناوری های بدون سرنشین و موشکی حمایت کرد. حمایت ایران از مقاومت فلسطین نقشی کلیدی در شکل گیری وقایع منطقه از هفتم  اکتبر به تحقیر اسرائیل و تضعیف قابل توجه آن کمک کرد. بر خلاف برخی از کشورهای مسلمان که حمایت از مردم فلسطین در لفاظی خلاصه می شود، ایران همیشه نقش فعالی داشته است. در نهایت، اگرچه ایران علیرغم تحریکات، خرابکاری ها و حملات تروریستی متعدد عمدتاً توسط اسرائیل، انگلستان و ایالات متحده، در موضوع پاسخ نظامی مستقیم خودداری کرد، اما در دوره ریاست جمهوری رئیسی، اجازه حمله به اسرائیل صادر شد که سیاست ایران را تغییر داد. «صبر راهبردی» به سیاست «بازدارندگی فعال» 

ابراهیم رئیسی به عنوان فردی که به رهبر فقید انقلاب ایران امام خمینی (ره) و رهبر فعلی آیت ا...خامنه ای نزدیک بود، در دستگاه مذهبی بسیار مورد احترام بود. بر اساس تفاهم متقابل و دیدگاه های مشابه، به ویژه در مورد سوء ظن نسبت به غرب، اعتماد زیادی بین رهبر معظم دینی ایران و رئیس جمهور رئیسی وجود داشت. آیت ا...خامنه‌ای رئیسی را به چندین سمت رهبری منصوب کرد . ابراهیم رئیسی به حدی به آیت ا...خامنه ای وفادار بود که به عنوان جانشین دیده می شد.

در سیاست خارجی، یکی از مهمترین دستاوردهای رئیسی به عنوان رئیس جمهور، احیای روابط با یک دشمن دیرینه منطقه ای، عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی بود. با پکن توافق نامه ای تاریخی در مورد احیای روابط دیپلماتیک امضا کردند. همچنین لازم است به تعمیق همکاری های ایران با روسیه و چین در سطح دوجانبه و از طریق پروژه ژئوپلیتیکی اشاره شود.

دراگانا تریفکوویچ، Dragana Trifkovic-مدیر کل مرکز مطالعات ژئواستراتژیک صربستان

1403/04/15

منبع: https://geostrategy.rs/en/in-memoriam-ебрахим-раиси-ће-остати-историјски

کد خبر 20191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =